Sociologii au cel putin doua explicatii ale virulentei mediatice semnalate în analiza crizei Danone – dioxina: faptul ca Danone îsi crease o pozitie de lider si faptul ca aceasta criza s-a manifestat ca un atentat la siguranta individului. Dan Bododea, Research Manager-ul agentiei Tempo crede ca atunci când vine vorba de leaderi, “lucrurile devin brusc extrem de serioase, exigentele, pretentiile sunt cu mult mai mari decat in cazul altor nume mici, „fara raspundere” în categorie. Românii astazi fac coada la pateuri, sandwich-uri si tot felul de alte snack-uri fara vreo pretentie prea mare pentru sanatate, siguranta sau echilibru alimentar. Când vine însa vorba de leaderi, atunci tonul devine brusc mult mai serios, asteptarile pentru calitate si responsabilitate sunt triple. De ce? Pentru ca vor ca leaderii sa fie cu adevarat “repere de excelenta”; asa cum românii sunt foarte deschisi încercarii produselor lor si recunosc importanta companiilor mari în dezvoltarea vietii lor, admitând ca ele sunt o sursa de bunastare sau multumire personala, tot asa au si pretentii de la companiile mari - nu admit sa fie înselati, nu admit compromisuri. Faptul ca Danone este un brand puternic pe piata din Romania impunea din partea conducerii acestuia o alta atitudine in fata crizei si un mai mare profesionalism in comunicarea cu publicurile sale.
In timpul unei crize, presa "înfometată" preia şi distribuie orice fel de informaţii, aşa încât organizaţiile nu mai pot controla mesajele care ajung în mass-media. Rezultatul: apar o serie de mesaje contradictorii (provenite din surse oficiale sau/şi neoficiale, bazate frecvent pe zvonuri), care conduc la situaţia în care fiecare jurnalist şi chiar fiecare membru al publicului îşi construieşte propria versiune despre criza respectivă. O criza de comunicare genereaza aproape permanent criza de imagine a organizatiei. Indicatorii de imagine sunt elementele de structura ale imaginii care o definesc, o particularizeaza si, in egala masura, permit investigarea acesteia. O data declansate, conflictele comunicationale afecteaza identitatea organizatiei, mecanismul de formare si promovare a imaginii de sine fiind astfel intrerupt. Urmarea? Se reduce credibilitatea actiunilor ei. Cotele de incredere, notorietate si legitimitate ale organizatiei scad, creand premisele producerii crizei de imagine. Astfel, cu aceste cote reduse, organizatia nu mai poate functiona normal, imaginea ei publica producandu-i perturbatii majore in toate sferele de activitate.
Drept concluzie, vreau sa subliniez faptul ca e inevitabila o situatie problematica in orice companie, motiv pentru care este esential a aborda atitudinea potrivita: Comunicarea este cheia!!!
"O criza este o criza si pentru ca nu stim nimic despre ea inainte sa apara.” (Katie Milo)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu